نسل پنجم اینترنت همراه

نسل پنجم اینترنت همراه

مقدمه

پس از گذشت چندسال از معرفی اینترنت 4G، سرویس دهندگان مخابراتی چندماه اخیر را صرف پیاده سازی شبکه های اینترنت 5G کرده اند.
این نسل از اینترنت قرار است با سرعت شگفت انگیزی که دارد، زندگی مردم دنیا را تغییر دهد. فناوری 5G بعنوان جدیدترین شبکه دسترسی به اینترنت در بسیاری از کشورها در حال گسترش است و سازندگان تلفن همراه درحال به روزرسانی دستگاه های تولیدی برای ارائه این فناوری هستند.

نسل های قبل از 5G

نسل اول شبکه های تلفن همراه در سال 1982 معرفی و درسال1990 تکمیل گشت. 1G بر پایه فناوری «سامانه پیشرفته تلفن های همراه» (AMPS) توسعه یافت و مکالمه صوتی را به ارمغان آورد. سرعت2.4کیلوبیت بر ثانیه و سیگنال های آنالوگ، از ویژگی های این نسل بودند. اما 1G مشکلاتی مانند امنیت پایین شبکه، اندازه بزرگ تلفن های همراه و ظرفیت پایین باتری را به همراه داشت.
نسل دوم برای حل مشکلات یادشده پابه عرصه گذاشت و توانست تا حدودی موفق عمل کند، اما عدم توانایی در مدیریت داده های پیچیده مانند ویدیوها و نیاز به سیگنال های قوی دیجیتالی برای کارکرد درست، باعث شد که نسل های بعدی از راه برسند.
به ارمغان آوردن سرعت بالای دیتا، هدف اصلی ارائه نسل سوم 3G بود. سرعت انتقال داده به 14مگابیت برثانیه رسید و کاربران توانستند مکالمات ویدیویی را تجربه کنند. بااین حال مسائلی مانند اندازه بزرگ تلفن های هوشمند و قیمت بالای آنها هنوز حل نشده باقی مانده بودند.
در نسل چهارم 4G ،نوبت به ال تی ای رسید تا سرعت اینترنت به 100مگابیت برثانیه افزایش پیدا کند. امکان تماشای محتوای ویدیویی با کیفیت بالا، استفاده همزمان از وای فای و وایمکس و هزینه پایین به ازای هر بیت، از مزایای این نسل به شمار می رفت. نسل چهارم بسیار خوب عمل کرد و ضعف های چندانی به همراه نداشت، اما نسل بعدی نیز در راه بود.

نسل پنجم اینترنت یا 5Gچیست؟

یش از هر چیز لازم است بدانید که حرف G به کلمه Generation یا نسل اشاره می کند. در نتیجه، فناوری 5G نسل پنجم از شبکه های وایرلس خواهد بود. هنوز استانداردی برای این فناوری تدوین نشده است.
نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت ۵G، در مقایسه با نسل چهارم، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

تکنولوژی 5G چگونه کار می کند؟ وسرعت آن چقدر خواهد بود؟

استاندارد 5G برای دستیابی به این سرعت های فوق العاده از تکنولوژی های متعددی بهره می گیرد. مجله IEEE Spectrum توضیحات فنی بسیار دقیقی در این رابطه ارائه کرده است که به ارائه خلاصه ای از آن بسنده می کنیم. استاندارد جدید از یک باند بسامد رادیویی کاملا جدید از 4G استفاده می کند. 5G ”امواج میلی متری“، که در فرکانس های بین 30 و 300 گیگاهرتز منتشر می شوند را به کار می گیرد، در حالی که در گذشته از باندهای کمتر از 6 گیگاهرتز استفاده می شد. در گذشته از فرکانس های مذکور صرفا برای برقراری ارتباط میان ماهواره ها و سیستم های رادار استفاده می شد. اما امواج میلی متری قادر به عبور آسان از ساختمان ها یا سایر اشیا سخت و محکم نیستند، از این رو 5G برای حل این مشکل از ”Small Cells“ یا به تعبیری ”سلول های کوچک“ کمک خواهد گرفت؛ سلول های کوچک در حقیقت ایستگاه ها بسیار کوچکی هستند که می توان در مناطق متراکم شهری آنها را در فواصل 250 متری قرار داد. به این ترتیب معضل عدم پوشش مناسب در این مکان ها مرتفع خواهد شد.
شرکت های فناوری وعده های زیادی درباره 5G می دهند. اگر چه از نظر تئوری نهایت سرعت 4G، 100 مگابیت بر ثانیه (Mbps) است، اما 5G این مقدار را به 10 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) افزایش خواهد داد. همان طور که می بینید 5G صد برابر سریع تر از فناوری کنونی 4G خواهد بود؛ حداقل از نظر تئوری بالاترین سرعت آن این مقدار خواهد بود. برای مثال موسسه Consumer Technology Association به این نکته اشاره می کند که با این سرعت فناوری 5G شما قادر به دانلود یک ویدئوی دو ساعته در مدت زمان 3.6 ثانیه خواهید بود؛ این مقدار در 4G برابر با 6 دقیقه و در 3G معادل 26 ساعت است. البته این تنها مزیت نسل پنجم شبکه های تلفن همراه نیست. در 5G شاهد کاهش چشمگیر تاخیر هستیم و در نتیجه بارگذاری ها سریع تر شده و شاهد بهبود واکنش همه فعالیت های اینترنتی خواهیم بود. در 5G نهایت تاخیر 4 میلی ثانیه خواهد بود که در مقایسه با 20 میلی ثانیه فناوری 4G بسیار کمتر است.

گوشی های ساخته شده مجهز به فناوری 5G


گوشی Huawei Mate X


گوشی Xiaomi Mi Mix 3


گوشی LG V50 THINQ


گوشی Samsung Galaxy S10 5G


گوشی ZTE Axon 10 Pro 5G


گوشی Alcatel 7 5G


گوشی Sony 5G Prototype


گوشی Oppo 5G Prototype


گوشی Honorable Mention: HTC 5G HUB


گوشی Oneplus 5G Prototype


نبرد چین و آمریکا بر سر نسل پنجم اینترنت


ترس از تسلط چین بر دنیای مخابرات و به دست گرفتن بازار تجهیزات و خدمات شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم توسط چشم بادامی ها از مهمترین دلایل اعمال تحریم های آمریکا علیه شرکت هوآوی است.
تحریم های آمریکا علیه شرکت هوآی هر روز ابعاد تازه تری به خود میگیرد و خبرهای مختلف و گاه متنقاضی از افزایش و یا کاهش شدت این تحریم ها به گوش میرسد.
مواضع علنی آمریکا علیه شرکت‌های چینی در حالی آغاز شد که هوآوی و ZTE عملا توسعه شبکه‌های ارتباطی خود در خاک این کشور را آغاز کرده بودند! به روایت واشنگتن‌پست، نخستین سیگنال منفی به فعالیت‌های این دو شرکت از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا ارسال شد. این سازمان، در گزارشی محرمانه که جزئیاتی از آن در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده نسبت به 2 مسئله در روند فعالیت شرکت‌های چینی ابراز نگرانی کرده بود: جمع‌آوری داده‌های محرمانه آمریکا و وجود «کلیدهای کشنده» در نظام ارتباطی چینی که قادر است در مواقع حساس، زیرساخت شبکه ارتباطات آمریکا را به کلی فلج کند. به این ترتیب ممنوعیت‌های اولیه برای فعالیت شرکت‌های چینی در داخل آمریکا از سوی کنگره وضع شد؛ ممنوعیت‌هایی که به‌تدریج تا تحریم شرکت هوآوی پیش رفت. البته آمریکا مانند همیشه سعی کرد به تنهایی وارد میدان نشده و مجموعه‌ای از متحدان را علیه قدرت تکنولوژیک چین سازماندهی کند؛ تلاشی که در دعوت ترامپ از کشورهای غربی برای پیوستن به تحریم‌های هوآوی نمایان شد؛ اگرچه پاسخی که دریافت کرد تا حدودی غیرمنتظره بود.
ایالات متحده علت آغاز و اعمال این تحریم ها را مباحث امنیتی، جاسوسی و زیر پا گذاشتن تحریم های آمریکا علیه ایران معرفی کرده است اما ظاهراً این ها بهانه ای بیش نیستند و علت اصلی که بیشتر جنبه اقتصادی نیز دارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور و یکی از فعالان موفق در عرصه اقتصاد را بر آن داشته است تا به واسطه قدرتی که در دست دارد، یعنی تحریم، به مقابله با رشد روزافزون این شرکت چینی برود.


پیش به سوی آینده


با این حال فناوری نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت تمام درحال حرکت است و تا حدودی موفقیت آمیز بوده است و جنگ سرد میان آمریکا و متحدانش از یک طرف و چین و متحدانش از طرفی دیگر آغاز شده است و حتی بحران کرونا نیز با تمام مشکلاتی که برای کشورها ایجاد کرده نتوانسته جلوی حرکت این چرخ را متوقف کند.
درحال حاضر تاکنون چین برنده ی میدان بوده است اما کسی نمیداند در آینده کدام یک از دو طرف پیروز خواهند شد. حتی ائتلاف شرکت ها نیز در صورت موفقیت نمی تواند در بسیاری از بازارهای آسیا و اروپا با چین رقابت کند، مناطقی که نفوذ آمریکا در آنها روز به روز کم تر می شود.
البته هنوز تصمیم برخی از متحدان آمریکا مشخص نشده که آیا آنها حاضرند به هر قیمتی که شده با آمریکا برای به کارگیری نسل جدید ارتباطات همکاری کنند یا نه؟ ، و فقط گذر زمان آن را مشخص می کند.


نویسنده: علیرضا لطیف


Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!